Ops Khas JPJ kutip 157 saman

KUANTAN 18 Nov. – Sebanyak 157 saman dikeluarkan kepada penunggang motosikal dan pemandu kenderaan yang melakukan pelbagai kesalahan dalam Operasi Bersepadu Khas Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pahang di Jalan Tanah Putih di sini malam semalam.

Operasi empat jam bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) dan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) bermula pukul 9.30 malam itu diketuai Ketua Unit Operasi JPJ negeri, Yusoff Mohd. Nor bersama 110 anggota pelbagai agensi.

Pengarah JPJ negeri, Datuk Zakaria Man berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 26 kesalahan termasuk tiada lesen memandu serta lesen tamat tempoh dikesan manakala dua pemandu teksi didapati tidak memiliki permit.

“Turut direkodkan, sebanyak 33 kesalahan cukai jalan tamat tempoh, 16 kesalahan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi, 35 kes cermin gelap dan dua kesalahan teknikal,” katanya ketika ditemui pemberita di sini.

Katanya, empat pengguna kenderaan berusia antara 20 hingga lingkungan 30-an turut didapati positif dadah selepas ujian air kencing dan mereka diserahkan kepada pihak polis untuk siasatan lanjut.

“Operasi ini menumpukan pemeriksaan motosikal, namun pemilik kenderaan lain yang diperiksa didapati melakukan kesalahan.

“Selain itu, ada di kalangan pemandu kereta yang menggunakan cermin gelap dan menggunakan telefon bimbit ketika memandu,” tambahnya.

Katanya, pemilik kenderaan yang disita akibat cukai jalan yang tamat tempoh melebihi setahun perlu datang ke pejabat cawangan JPJ untuk memperoleh surat pengesahan sebelum boleh memperbaharui cukai jalan masing-masing.

“Pihak penguat kuasa bukan mahu mencari kesalahan pengguna jalan raya untuk disaman, tetapi lebih kepada mengurangkan risiko kemalangan selain menimbulkan kesedaran untuk kebaikan semua pihak,” jelasnya.

 

 

Sumber: Utusan Malaysia, 15 November 2011.

Tinggalkan komen