Apa kata pengguna: Pemandu tak berhemah patut kursus sekali lagi.

SAYA adalah pekerja sebuah syarikat swasta di ibu kota yang sering memandu untuk ke tempat kerja. Pada kebiasaannya saya bertolak seawal jam 8 pagi dari rumah. Saya pasti bukan saya saja yang melalui Lebuh Raya Bertingkat Ampang (AKLEH). Malah, ratusan ribu pemandu.

Apa yang menjadi kekesalan adalah sikap pemandu yang menggunakan lebuh raya itu TIDAK tahu fungsi lampu isyarat.

Mereka sesuka hati menukar laluan tanpa mempedulikan pemandu lain yang mengekori di belakang. Tiga hari lalu saya hampir terlanggar sebuah kenderaan yang pada mulanya berada di laluan kiri.

Dengan tidak semena-mena pemandunya mengubah laluan, lalu membelok ke kanan tanpa memberi isyarat. Tidak memberi isyarat adalah satu hal, kemudian memandu perlahan di laluan kanan.

Pada pandangan saya ini adalah satu perbuatan tidak wajar. Pemandu terbabit bukan saja mementingkan diri sendiri, tetapi membahayakan keselamatan pemandu lain. Ada baiknya pemandu seperti ini jika dapat dikesan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), dipanggil untuk menjalani kursus memandu sekali lagi. 

Seharusnya JPJ menetapkan syarat ‘driving hours’ (waktu pemanduan) yang lebih lama kepada rakyat negara ini yang berhajat untuk mendapatkan lesen memandu. Sama ada lesen kereta, motosikal mahupun kenderaan lain. 

PEMANDU PRIHATIN, Ampang, Selangor.

 

Surat disiarkan dalam Berita Harian, 6 Mei 2011.

Tinggalkan Jawapan

