PANDUAN PERMOHONAN E-RAYUAN

 

 

Permohonan rayuan bagi Lesen Memandu Percubaan (PDL) & Lesen Memandu Kompeten (CDL)

Pemohon boleh membuat rayuan sekiranya Lesen Memandu Percubaan (PDL)tamat tempoh dan gagal diperbaharui melebihi tempoh 1 tahun dan Lesen Memandu Kompeten (CDL) tamat tempoh melebihi 3 tahun.
Sekiranya permohonan rayuan berjaya, pemohon akan dikecualikan daripada:

 

 a) Kaedah 5(3)e mengenai Sijil Kehadiran Kursus KPP (JPJ2A)

b) Kaedah 5(3)(a)(b)(d) mengenai Ujian Bahagian 1 (Undang-undang Jalan Raya)

c) Kaedah 5(3)(e) mengenai Sijil Kehadiran Latihan Amali asas (Pra-L) 6 jam  (JPJL2B) 

d) Modul Amali (8Jam) dan (QTI (2jam) di bawah arahan Jabatan Bil 7 Tahun 1998 . 

Akan tetapi pemohon perlu menjalani Ujian Bahagian II dan III iaitu ujian praktikal.

 

 

Permohonan rayuan bagi Lesen Memandu Vokasional (PSV/GDL)

 

 Pemohon boleh membuat rayuan sekiranya Lesen Memandu Vokasional (PSV&GDL) tamat tempoh melebihi tempoh 3 tahun dari tarikh tamat tempoh lesen.

Sekiranya permohonan rayuan pemohon berjaya, pemohon dikehendaki hadir Kursus Teori (JPJ2C) sahaja dan mengemukakan sijil JPJL2C tersebut semasa urusan pembaharuan dibuat.

***************************************************************************

Jadi……

Kalau nak buat rayuan….

Sila rujuk di sini:

http://portal.jpj.gov.my/v5/index.php/erayuan-lesen-memandu-tamat-tempoh

80 Respons

  1. Anda semua boleh isi borang secara online di:
    http://www.jpj.gov.my/rayuan-lesen-memandu-tamat-tempoh

  2. saya terlupa tulis. lesen GDL saya yang tamat tempoh 3 tahun lebih. saya berharap sangat dapat kembali.

  3. saya nak tahu mana nk dpt borang rayuan tu.

  4. saya uvarani a/p batumalai 780909-xx-xxxx pemegang lesen kelas D, merayu untuk mempebaharui lesen yg telah tamat tempoh tahun 2003.pada masa itu saya ingin membeli kereta tetapi tidak dapat membelinya atas masalah kewangan. sekarang saya ada kereta. oleh itu saya ingin menyambung semula lesen memandu sbb saya mmg amat memerlukannya untuk pergi balik ke office.saya harap rayuan ini dapat dipertimbangkan. terima kasih.

  5. Saya Abd. Wahid bin Sadiman kp 651220xxxxxx ingin membuat rayuan bagi memperbaharui lesen yang telah tamat tempoh lebih 3 tahun. S

  6. TUAN, SAYA KRISHNAN A/L PERUMAL SINNATHAMBY, IC NO. 750719-14-XXXX INGIN MEMBUAT RAYUAN ATAS LESEN MEMANDU B2 DAN D. SAYA PERNAH BEKERJA DI SINGAPURA SEBAGAI PEMANDU TRANSIT SELAMA 4 THN, SKRG SAYA MAHU MEMOHON LESEN MALAYSIA BALIK TIDAK DAPAT KERANA PEJABAT JPJ MENYURUH SAYA MINTA SURAT DI SINGAPURA YANG SAYA PERNAH JADI PEMANDU OLEH SYARIKAT BERKENAAN, TETAPI SAYA TIDAK BOLEH MASUK KE SINGAPURA KERANA ADA MUFLIS DAN TIDAK BOLEH BUAT PASSPORT. . . SKRG, SAYA INGIN MENDAPATKAN LESEN BALIK KERANA SAYA ADA KELUARGA YANG KENA TANGGUNG.

  7. TUAN SAYA ALEXANDER A/L PATRICK NO IC; 910412xxxxxx INGIN MEMBUAT RAYUAN ATAS LESEN B2 SAYA YANG TELAH TAMAT TEMPOH PADA 30/05/2012. DI ATAS SEBAB SAYA TIDAK DAPAT MENJELASKAN SAMAN… SAYA ANAK TUNGGAL DI RUMAH YG HARUS MENJANA KELUARGA SAYA… OLEH SEBAB ITU SAYA MEMPUNYAI MASALAH WANG UNTUK MEMBAYAR SAMAN….. DAN KINI BARU BARU INI SAYA DAPAT MEMBAYAR SEMUA SAMAN SAYA….DENGAN DUIT YG SAYA KUMPUL CIKIT CIKIT… DULU PUN SAYA AMAT SUSAH UNTUK MENDAPATKAN LESEN SAYA INI… OLEH ITU SAYA AMAT BERHARAP PIHAK TUAN AKAN BERTIMBANG RASA ATAS RAYUAN SAYA INI.. SAYA TIDAK DAPAT MENUNGANG MOTOSIKAL PADA MASA KESULITAN SEKARANG…

  8. LESEN GDL SAYA TAMAT HAMPIR 4 TAHUN BERMULA DIS.2009 DISEBABKAN OLEH TIDAK LAGI MEMANDU LORI .TAPI SEKARANG EKONOMI TEMPAT SAYA BEKERJA SEMAKIN MENURUN.
    SAYA BERHARAP PIHAK JPJ DAPAT MEMPERTIMBANGKAN RAYUAN INI

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 77 other followers

